Q&A Answers 1/2

03 July 2016

No English translation this time since all the questions were in Finnish, sorry!
Ensinnäkin, iiiiiso kiitos kaikille kyssäreitä laittaneille! Niitä tuli ihan mielettömästi, ja julkaisen ne parissa osassa. Ja hei, pahoittelen kun tää teksti on näin pientä, mutta kokona on "normaali" ja kokoa isompi on sitten jo ihan jäätävän isoa. Jos joku html-nero osaa neuvoa miten blogin koodia pitäisi sörkkiä, niin otan apua vastaan! Yritin jo itse säätää sitä, mutta ei näköjään onnistunut :-D
qaLempieläin? Hevonen tai koira, mutta jos mun pitäisi itse olla eläin, olisin lintu. Paras tapa urheilla? Itse tykkään eniten salitreenistä, ratsastuksesta ja juoksemista. Mitä odotat kesältä? Vapautta, kiireettömyyttä, grilliruokaa, tuoreita mansikoita, pitkiä aamuja, yöttömiä öitä, yöuinteja, ukkosta, grillibileitä, reissuja Helsinkiin, romaanien lukemista, koukuttumista sarjoihin, aikaa ystävien ja perheen kanssa.  Lempikesäherkku? Tuoreet marjat, erityisesti mansikat! Litra menee kerralla helposti ilman mitään ongelmaa. Myös grillattu maissi on rakkautta. Mitä lävistyksiä sulla on ja haluaisitko lisää? Mulla on oikeessa korvassa double helix ja forward helix, vasemmassa tragus ja rook. Lisäksi molemmista korvista löytyy kaksi 'normilävistystä'. Tällä hetkellä en halua rustolävistyksiä lisää, mutta houkuttaisi ottaa kolmannet korvareiät jossain vaiheessa. Nännilävistyksestä olen myös haaveillut vuosia, mutta en tiedä tulenko sitä koskaan hankkimaan haha. Onko sulla tatuointeja? Jos on niin haluaisitko lisää, jos ei niin haluaisitko ylipäätään (ja millaisen)? Ei ole. Ainakaan tällä hetkellä ei ole suunnitelmissa hankkia tatuointeja, mutta vielä muutama vuosi sitten haaveilin eräästä symbolista ranteeseen. Pidän siitä edelleen ja en ole koskaan nähnyt missään kuvaa vastaavasta, mutta päätin että en ole valmis ottamaan tatuointia niin näkyvälle paikalle. Lisäksi kuva olisi ollut niin pieni ja siro, että se olisi varmaan vuosien saatossa alkanut näyttää huonolta. Jos kuitenkin joskus hankin tatuoinnin, on se luultavasti teksti/sana suomeksi tai sitten jokin symboli joka merkitsee minulle paljon (vaikka juuri tuo jonka halusin joskus hankkia). Tatuointi kuitenkin on iholla aina, ja haluan tatuointieni olevan uniikkeja, ajattomia ja merkityksellisiä. Mitä ruokaa/ainesosaa et voi sietää (maun/suutuntuman puolesta siis)? JUUSTO. Hyi, en voi sietää ollenkaan. En ole ikinä tajunnut sulaneen juuston hehkutusta. Sen koostumus ja maku molemmat muistuttavat sulaa muovia. Se on sitkeää eikä oikein maistu miltään ja saa mut pidättelemään oksennusta. Tämän takia en myöskään tykkää pitsasta. Lisäksi voisin kuvitella että silmän syöminen olisi aika ällöttävää (pelkokerroin ym lol). Missä kaikkialla oot ollu (kesä)töissä elämäs aikana? Mun eka kesätyöpaikka oli mun ratsastuskoululla kesäapulaisena. Puhdistin karsinoita ja laitumia, ruokin hevosia ja vein niitä ulos, putsasin varusteita ym. Sen jälkeen pääsin Saleen töihin ja siellä olen tänäkin kesänä, neljättä vuotta peräkkäin. Tykkään mun kesätyopaikasta tosi paljon, sillä työkaverit on mahtavia ja työ sentään hiukan monipuolista, sillä olen sekä kassalla että lattialla. Siitä huolimatta haluaisin päästä ensi kesänä sairaalalle näytteenottoon tms tekemään jo vähän omaan alaan liittyviä hommia. Lempiblogit? Lempi instakäyttäjät? Lempiblogeja on Lainahöyhenissä ja 5 inch and up. Nämä molemmat on itseasiassa ekoja blogeja joita olen alkanut silloin about 7 vuotta sitten lukemaan. Lisäksi 365 days with IdaJANITA AUTIOCHRISTA KÖNÖNENJAVSMuslaSofia RuutuCosy Home ja Vihreä talo ovat lemppareita. Instassa seurailen aika monia näistä bloggaajista. Lisäksi lemppari instakäyttäjiä on muunmuassa mironovanastasiia (hot af) ja deunivory. Lisäksi seuraan monia vegaaniaccounteja ja lisää lemppareita löytyy stalkkaamalla mun instagramia.
qa
Lempiartistit/-bändit? Muse on mun ikuisuuslemppari. Aloin kuunnella sitä 2009 (kiitos Twilight hahah) ja siitä pari vuotta kuuntelin pelkkää Musea. Koko. Ajan. Nykyisin kuuntelen Muselta enää tiettyjä biisejä, mutta Musella on aina paikka mun sydämessä. Ja itken edelleen joka kerta Musen keikoilla, ne on niin upeita ja ai että miten paljon ihania muistoja niiden biiseihin liittyy. Lisäksi lempiartisteja/-bändejä joita kuuntelen paljon on Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, Mando Diao, Olavi Uusivirta, Vesa-Matti Loiri ja Lana Del Rey. Lisäksi varsinkin kesäisin tai vanhoja aikoja fiilistellessä kuuntelen esimerkiksi Rauli Badding Somerjokea ja J. Karjalaista. Silloin tällöin kuuntelen Lissietä ja satunnaisia biisejä esimerkiksi Anna Puulta. Lisäksi uusi tuttavuus on ABRA. Niin ja White Liesilla on hyviä biisejä. Mikä oli ensimmäinen sana jonka sanoit taaperona? Ei mitään hajua! Kysyin äidiltä, mutta se ei muistanut, hahah. Mitä kieliä osaat puhua/oot opiskellu? Osaan puhua sujuvasti suomea ja englantia. Lisäksi olen opiskellut ruotsia, viroa ja saksaa. Ruotsissa olin ihan hyvä ja kirjoitin M, mutta taidot on kirjoitusten jälkeen päässeet ruostumaan aika pahasti. Tuntuu että sanasto on unohtunut, ja joitain vaikeimpia kielioppijuttuja joutuu oikeasti miettimään (eikä niitä siltikään muista). Veikkaan että täytyy jossain vaiheessa kertailla ruotsia, ihan jo senkin takia että mua ärsyttää jos en enää osaa sitä haha. Viroa opiskelen tällä hetkellä, ja siitä osaan perusjutut ja ymmärrän ihan hyvin. Puhun mun vuokranantajien kanssa pelkkää viroa ja yritän aina puhua sitä mahdollisimman paljon esimerkiksi kauppareissuilla. Tarkoituksena olisi kesän aikana lukea sanastoa ja opetella vaikeampaa kielioppia, sillä haluaisin oppia puhumaan sitä todella hyvin, kerta kun tällainen mahdollisuus oppia on. Ja asunhan mä sentään Virossa, joten kyllä mä maan kieltä haluan osata puhua. Lisäksi poikaystävä on puoliksi virolainen, joten toivon mukaan jossain vaiheessa osaan sen verran että voisin alkaa oikeasti puhua sitä hänen kanssaan. Ja onhan klinikkaan mennessä hyötyä jos osaa hoitaa hommiaan viroksi. Saksaa luin pari kolme vuotta, mutta nykyisin osaan lähinnä vain sanoa "Ich habe eine Katze." Tykkään kielistä tosi paljon ja haluaisin oppia puhumaan vielä ranskaa ja venäjää. Unelmana olisi osata puhua suomen ja englannin lisäksi todella hyvin sekä viroa että ruotsia.
qa
Mikä sai sut kiinnostumaan lääkiksestä? Olen aina ollut tosi kiinnostunut anatomiasta ja ihmisruumiin toiminnoista. Pienenä halusin avata kuolleen pääskysen jotta näkisin mitä sen sisällä on. Katsoin aina kaikkia tapaturmavideoita joissa veri roiskui, mutta mun mielestä ne oli todella mielenkiintoisia. Olen aina halunnut auttaa muita ihmisiä. Antaa osan itsestäni, jotta muilla olisi parempi olla. Haluan olla sellainen lääkäri, jolla potilaiden on helppo puhua ja jonka seurassa heistä tuntuu turvalliselta. En muista milloin tajusin että lääkis on se mitä haluan, mutta olin silloin todella nuori. Katson edelleen youtubesta vapaa-ajalla leikkausvideoita, ja esimerkiksi tämä video ei herätä mitään ällöttäviä tuntemuksia, mutta ekan harmaakaihivideon kohdalla hiukan heikotti, kun silmää sörkittiin isoilla neuloilla haha. Nykyisin sekään ei onneksi enää aiheuta heikotusta. Millasille ihmisille suosittelisit lääkistä? Sellaisille, jotka haluavat työskennellä ihmisten kanssa. Jotka ovat luontevia vieraiden ihmisten kanssa, osaavat kuunnella ja haluavat auttaa. Sellaisille, jotka ovat kiinnostuneet ihmisestä, ihmiskehon anatomiasta ja toiminnoista. Jos kuitenkin lääkis kiinnostaa, mutta ihmiskontaktit ei niinkään, löytyy aina myös tutkijapuoli ja voihan sen erikoistumisalansakin sitten valita sen mukaan. Itse koen kuitenkin lääkärille tärkeäksi ominaisuudeksi sen, että osaa olla ihmisten kanssa. Tiedän itsekin miten iso kynnys on mennä lääkäriin ja varsinkin ennen omista ongelmista täysin vieraalle henkilölle kertominen oli vaikeaa. Asiaa ei yhtään helpottanut se, jos vastapuoli oli tyly tai sai tuntemaan olon sellaiseksi, että oli epätervetullut vastaanotolle. Nykyisin jopa tykkään käydä lääkärissä ja juttelen aina niitä näitä lääkärien kanssa, oli kyseessä sitten dermatologi tai gynekologi. Olen myös hyödyntänyt mahdollisuuden päästä juttelemaan erikoislääkärin kanssa, ja saanut heiltä vinkkejä omiin aloihinsa ja erikoistumiseen liittyen. kahvi vs tee Tee, mutta eksamien aikana kahvi. mitä tilaat yleensä ravintolassa Kanasalaatti on aika vakio. Tykkään myös tilata lohta mikäli sitä on saatavilla. mikä sun nimi ois, jos et olisi anna Alma, Ella ja Ilona ainakin oli vaihtoehtoina. Alma oli äidin suosikki, ja nykyään meidän koiran nimi onkin Alma. Myös Vilja oli yksi vaihtoehto ja siitä tuli sitten mun toinen nimi. Tykkään siitä tosi paljon ja se olisi ekana nimenäkin tosi kiva. millä kolmella sanalla kuvailisit itseäsi Rohkea, haaveilija, eloisa.
qa
Mistä haaveilet? Onnellisesta ja terveestä elämästä. Siitä että saan tehdä lääkärin hommia pitkään, saan jakaa elämäni jonkun kanssa, saan matkustella ja kokea, elää niin että en kadu mitään tekemättä jääneitä asioita. Mistä asioista puhut mielelläsi? Small talk on kivaa, mutta rakastan puhua vakavemmista ja syvemmistä asioista. Vanhenemisesta ja ajankulusta, ilmastonmuutoksesta, politiikasta, ruokavaliosta, menneisyydestä ja ihmisoikeuksista. Mitä teet kun sinulla on tylsää? Tosi usein päädyn vaan selaamaan nettiä, lukemaan blogeja tai selaamaan foorumeita. Jos on aikaa ja treeni vielä tekemättä, menen tylsyyden iskiessä salille tai lenkille. Joskus katselen vanhoja kuvia, alan katsoa jotain sarjaa tai leffaa, tai vaan lagaan. Lempivuodenaika? Miksi? KESÄ! Olen kesänlapsi, syntynyt heinäkuussa, ja olen kesällä eniten elossa. Luonto on kauneimmillaan ja on ihanan lämmin (ainakin pari päivää kesästä). Rakastan kuitenkin kaikkia vuodenaikoja, ja niissä kaikissa on omat puolensa. Esimerkiksi syksyssä rakastan sitä pientä melankolisuutta ja sitä miten saa kääriytyä villapaitojen ja vilttien sisään sateen ropistessa ikkunaan. Pakko myöntää että odotan jo vähän syksyä. Mikä sai sinut alunperin aloittamaan bloggaamisen? Olin lueskellut Lainahöyhenissä ja 5 inch and up-blogeja, ja mietin oman blogin perustamista. Samoihin aikoihin pari mun kaveria perusti bloginsa, mutta mä en keksinyt omalleni nimeä. Vihdoin kaverini keksi mun blogille nimen 'anna and the frogs' ja siitä se sitten lähti, reilu 6 vuotta sitten. Missä näet itsesi 10 vuoden päästä? Työskentelen lääkärinä jossain päin maailmaa, ja toivon mukaan olen jo lähes erikoistunut. Tai ehkä erikoistuminen on jo saatu päätökseen ja työskenten Lääkärit ilman rajoja kanssa. Mulla on valoisa ja vaalea asunto joko kerrostalossa tai sitten omakotitalo. Ehkä olen naimisissa, ehkä en. En oikeastaan osaa sanoa tulevaisuudestani mitään. Olen lääkäri, mutta mitään muuta en osaa sanoa enkä oikeastaan haluakaan. Välillä mua ahdistaa se, etten tiedä tulevaisuuttani kunnolla, mutta luotan siihen että tulevien vuosien aikana ajatukset selkenee ja elämä vie oikeaan suuntaan. Miten kuvailisit pukeutumistyyliäsi? Tykkään selkeistä linjoista ja yksinkertaisuudesta, mutta myös näyttävyydestä. Tykkään vaaleista sävyistä, mutta myös kokomusta on jees. Käytän paljon valkoista, sinisen eri sävyjä ja löytyy multa vaaleanpunaistakin vaatekaapista. Ruskea ja armeijanvihreä eivät sovi mulle lainkaan. En tykkää bleisereistä, mielummin valitsen nahkarotsin tai farkkutakin. Tennarit yleensä päihittää korkkarit muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Seuraan muotia, mutta en lähde kaikkiin muotivillityksiin mukaan. Yritän rakentaa vaatekaappini sisällön niin, että mulla olisi helposti yhdisteltäviä tyylikkäitä vaatteita, jotka olisivat muodissa hiukan pidempään kuin vain yhden kevään. Haluan panostaa laatuun, ja esimerkiksi mielummin ostan 100€ kengät jotka ovat nahkaa ja kestävät monta vuotta ollen vielä mukavat jalassakin, kuin tekonahkakengät jotka maksavat vain 35€, mutta kestävät vuoden ja hiertävät perkeleesti. Olen viime vuosien aikana oppinut kiinnittämään enemmän huomiota ostamieni vaatteiden laatuun ja nykyisin tiettyä matskua sisältävät vaatteet jäävät kauppaan, olivat ne miten kivoja tahansa. Mikä on kesässä parasta? Vapaus. Tai lähinnä vapaus arjesta, sillä kesät menee töitä tehdessä. Siinä on kuitenkin iso ero käydä kesätöissä kuin opiskella, sillä mun ei tarvi ottaa kesätyötä kotiin mukaan. On aikaa nähdä kavereita ja vaan olla. Lisäksi mansikat on ihania. Onko sulla ketään tai mitään mikä inspiroi sua? Mua inspiroi vahvat ja itsevarmat ihmiset, jotka uskaltavat kertoa mielipiteensä ja olla oma itsensä. Lisäksi mua inspiroi luonnon kauneus ja musiikki.

2 comments

© 2avlt5. Design by FCD