About food

30 July 2016

DSC_5421_a_koko
Food. We need it to stay alive. To get the nutrients we need for our body to function properly. Nowadays there are hundreds, probably even thousands, of different diets. "Don't eat carbs and don't eat after 6pm. Don't eat meat, actually, don't eat any animal products at all. Don't eat this, don't eat that." I've been requested to make a post about my eating habits and my thoughts about food, so here we go.
Ruoka. Me tarvitsemme sitä pysyäksemme hengissä. Saadaksemme kaikki tarvitsemamme ravintoaineet, jotta kroppamme toimisi kunnolla. Tänä päivänä on satoja, varmaan jopa tuhansia, erilaisia ruokavalioita. "Älä syö hiilareita ja älä syö iltakuuden jälkeen. Älä syö lihaa, oikeastaan älä syö mitään eläinkunnan tuotteita. Älä syö sitä, älä syö tätä." Mua on pyydetty kirjoittamaan ajatuksistani aiheeseen liittyen, joten tässä sitä nyt ollaan.

5
DSC_5396_a_koko

We are what we eat. Literally. We get the needed nutrients from our food and that's why the right kind of nutrition is very very VERY important. If you eat shitty, you probably feel quite shitty, too. But then comes the question, how should I eat to eat 'right'? The answer is, that there is no just one right way to do it. So I'm gonna write about how I feel about nutrition. My way to do this is not the only way to do this. But we'll get back to that later.
Me olemme sitä mitä me syömme. Kirjaimellisesti. Me saamme tarvittavat ravintoaineet ruuastamme ja siksi oikeanlainen ruokavalio onkin todella, todella, TODELLA tärkeää. Jos syöt huonosti, tunnet todennäköisesti myös olosi huonoksi. Mutta sitten herääkin kysymys, että miten pitäisi syödä syödäkseen 'oikein'? Vastaus on, että ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä sitä. Joten aion nyt kirjoittaa miten mä ajattelen ruokavalioista. Se tapa jolla mä syön ei ole ainoa tapa syödä. Mutta palataan siihen hiukan myöhemmin.

2

I'm very strict about what I eat. I haven't eaten red meat for 3-4 years and I don't use any milk products in my every day life. Though I still eat chocolate and ice cream sometimes, but I usually prefer the non-dairy products. I do eat chicken, occasionally fish, and eggs. Well, I eat A LOT of egg whites. I don't eat meat every day and try to eat it as little as possible. I don't eat foods with added sugars or white wheat flour (yoghurts, usually I don't eat any bread at all etc.). Actually, my diet is quite gluten free. I don't eat processed foods and I always take my own lunch with me. I eat lots of veggies and fruits, and drink lots of water.
I think it was about 5 years ago when I realized how much nutrition affects the way you feel. It was around the same time when I started going to the gym. I noticed that when I ate 'pure' food instead of processed food, I felt much better. I had more energy and my digestive system worked better. Also, eating according to your goals makes your progress better. So I slowly started to change my diet, but it wasn't like I decided to 'make a change.' It just kind of happened.
I don't avoid fats or carbs, but I eat the 'right kind of fats and carbs'. Meaning that I don't eat processed foods with wheat flour, added sugar, and loads of animal fats. Instead I eat rice, oats, sweet potatoes, vegetables, fruits, and buckwheat. I get my fats from eating nuts, oils, avocados, and chia seeds (peanut butter is life). My protein I get mainly from egg whites, chicken, beans, and sometimes I eat fish (mainly when I'm visiting my parents cause my dad makes the best salmon e v e r).
Oon tosi tarkka siitä mitä mä syön. En ole syönyt punaista lihaa 3-4 vuoteen ja en käytä maitotuotteita jokapäiväisessä elämässäni. Tosin syön silti edelleen joskus suklaata ja jätskiä, mutta yleensä suosin maidottomia vaihtoehtoja. Syön edelleen kanaa, satunnaisesti kalaa ja lisäksi kananmunia. Tai no, mä syön todella paljon kananmunan valkuaisia. En syö lihaa päivittäin ja pyrin syömään sitä mahdollisimman vähän. En syö lisättyjä sokereita tai valkoista vehnäjauhoa sisältäviä ruokia (jugurtit, yleensä en syö leipää lainkaan jne.). Oikeastaan mun ruokavalio on pitkälti gluteeniton. En syö prosessoituja ruokia ja kannan aina oman lounaan mukanani minne menenkin. Syön paljon vihanneksia ja hedelmiä, ja juon paljon vettä.
Se taisi olla 5 vuotta sitten kun tajusin miten paljon ruokavalio vaikuttaa siihen miltä musta tuntuu. Se oli samoihin aikoihin kun aloitin salilla käynnin. Huomasin, että kun söin 'puhtaita' ruokia, tunsin oloni paljon paremmaksi. Mulla oli enemmän energiaa ja mun ruuansulatus toimi paljon paremmin. Lisäksi kehitys oli parempaa, kun söi ja treenasi oikein. Joten mä pikkuhiljaa aloin muuttaa ruokavaliotani, mutta en mitenkään 'päättänyt tehdä muutosta'. Se vain ikään kuin tapahtui.
En välttele rasvoja tai hiilareita, mutta syön 'oikeanlaisia rasvoja ja hiilareita'. Tarkoittaen että en syö prosessoituja ruokia joissa on vehnäjauhoa, lisättyä sokeria ja paljon eläinrasvaa. Sen sijaan syön riisiä, kaurahiutaleita, bataattia, vihanneksia, hedelmiä ja tattaria. Rasvani saan pähkinöistä, öljyistä, avokadoista ja chiasiemenistä (maapähkinävoi on rakkautta). Proteiinin saan pääasiassa valkuaisista, kanasta, pavuista ja joskus syön kalaa (pääasiassa silloin kun vierailen Suomessa porukoilla, sillä mun isä tekee parasta lohta i k i n ä).

3

I start my day with oatmeal made in unsweetened almond milk and egg whites served with an apple or berries. I love to mix raw cocoa powder with my oatmeal and I always use chia seeds or peanut butter in it. If the weather is really hot, I make smoothies with bananas, berries, spinach, and chia seeds instead. But usually oatmeal is my everyday brekkie. I eat pretty much the same foods every day. Oatmeal with egg whites, chicken, rice, sweet potatoes, more eggs, veggies, carrots, apples, more veggies, nuts, banana pancakes etc. But I don't get bored because I really love the food I eat. Sometimes I make sushi or spring rolls, and banana bread is one of my favourite things to bake.
Aloitan päiväni joka aamu makeuttamattomaan mantelimaitoon tehdyllä kaurapuurolla, jossa on seassa valkuaista, ja lisänä omena tai marjoja. Rakastan sekoittaa raakakaakaojauhetta (luoja mikä sana) puuroon ja käytän aina aamuisin myös chiasiemeniä tai maapähkinävoita. Jos on todella kuuma ilma, teen smoothieita banaaneista, marjoista, pinaatista ja chiasiemenistä. Mutta yleensä kaurapuuro on mun vakkari aamiainen. Syön pitkälti samoja ruokia joka päivä. Valkuaispuuroa, kanaa, riisiä, bataattia, lisää kananmunia, vihanneksia, porkkanaa, omenoita, lisää vihanneksia, pähkinöitä, banaanilettuja jne. Mutta en kyllästy, koska rakastan ruokia joita syön. Joskus teen sushia tai kevätkääryleitä, ja banaanileipä on yksi mun lempijutuista leipoa.

DSC_5381_a_koko
1

My mother is a vegetarian, so we've always eaten quite a little meat even though my dad still eats all kind of meat. I've never been 'a meat lover' and I've never even liked cheese (and I still don't). I think it is good to reduce eating meat and I think veganism is great. But the thing with veganism is that you need to really make sure that you get all the essential amino acids. Some foods lack certain AAs, so it is important to combine different foods to get everything your body needs.
One reason why I've reduced using meat is that I think it is ridiculous that we breed animals just to kill them and eat them. Also, there are health related and environmental reasons. Animals are feed with soy which causes deforestation of rainforests, and therefore fastens the climate change. Livestock's methane emissions also fasten the climate change, and animals don't always get to live in good conditions. I quitted using milk products cause my body couldn't handle the Estonian ones. I got all the lactose intolerance symptoms every time I had even a little bit of Estonian milk products. I had been thinking about quitting milk products for a while, but this was the thing that finally made me stop using them. I can still eat Finnish etc milk products cause apparently they are processed in a different way or something, but I've decided to not to eat them every day. Quitting the milk products was due to enviromental and health related reasons (surveys about iinflammation+milk etc), and my body also feels kind of fresher when I'm not using milk.
Äitini on kasvissyöjä, joten meillä on aina syöty aika vähän lihaa, vaikka isä edelleen sekaani onkin. En ole koskaan rakastanut lihaa erityisemmin, enkä ole myöskään koskaan tykännyt juustosta (enkä edelleenkään tykkää). Mielestäni lihansyönnin rajoittaminen on hyvä asia ja veganismi on mahtavaa. Kuitenkin vegaanina ollessa pitää todella pitää huolta, että saa kaikki tarpeelliset aminohapot ruuastaan. Joistakin ruuista puuttuu tietyt välttämättömät aminohapot, joten onkin tärkeää yhdistellä eri ruokia saadakseen kaiken mitä kroppa tarvii.
Yksi syy miksi olen vähentänyt lihansyöntiä on se, että mielestäni on hirveää että me kasvatetaan eläimiä vaa jotta voimme tappaa ja syödä ne. Lisäksi on terveydellisiä ja ympäristöön liittyviä syitä. Lihateollisuuden eläimiä ruokitaan soijarehulla, joka lisää sademetsien hakkuuta ja nopeuttaa ilmastonmuutosta. Ilmastonmuutosta nopeuttaa myös nautojen metaanipäästöt, ja teollisuuden eläimet eivät valitettavasti aina elä hyvissä oloissa. Maidon käytön lopetin koska mun kroppa ei kestä virolaisia maitotuotteita. Sain kaikki laktoosi intoleranssin oireet kun söin vähäkin virolaisia maitotuotteita. Olin ajatellut maitotuotteiden käytön lopettamista jo pitkään, mutta tän takia päätin sitten vihdoin lopettaa kokonaan. Voin edelleen syödä suomalaisia ym. maitotuotteita, sillä nähtävästi ne on prosessoitu eri tavalla tms. Mutta päätin kuitenkin olla syömättä niitä päivittäisessä elämässäni. Maitotuotteiden lopettaminen liittyy juuri ympäristö- ja terveyssyihin (tutkimukset maitotuotteiden vaikutuksesta kehon tulehtumistilaan), sekä mun kroppa tuntuu tavallaan freesimmältä kun en käytä maitotuotteita.

6

I'd probably go vegan if I didn't work out. I train at the gym 5-6 times a week, so I really need to eat enough and to get protein to gain more muscle mass. I know that there are even vegan bodybuilders and that being a vegan doesn't mean that you couldn't build muscle. However, I think my current diet works for me well right now and it is also a lot easier. Like I said before, I think veganism is great and we all should reduce eating meat and think about our actions.
But even though I'm really strict about what I eat, it is just fine to snack sometimes. If I feel like eating chocolate or ice cream, I'll go and buy some. I don't really crave for junk food anymore and usually when I want to eat something junky, I buy dark chocolate, ice cream, or nuts/berries covered with yoghurt/dark chocolate etc. I think I've finally found the balance with my eating and life in general. I can snack if I feel like it without feeling guilty, and I can skip a workout without feeling bad about it. If it's a beautiful weather outside, I can go out for a run instead of a gym workout. Life is all about the balance. It is not about telling yourself to not to do this and that, it is about finding the balance between the things. And like I said, I think I've finally found the balance. And it feels amazing.
Alkaisin varmaan vegaaniksi ellen treenaisi niin aktiivisesti. Treenaan salilla 5-6 kertaa viikossa, joten mun täytyy todella syödä tarpeeksi ja saada proteiinia saadakseni lisää lihasta. Tiedän että on jopa vegaani kehonrakentajia ja että vegaanius ei tarkoita etteikö voisi kasvattaa lihasta. Kuitenkin tunnen, että tän hetkinen ruokavalioni toimii mulla tällä hetkellä hyvin ja on myös paljon helpompi toteuttaa. Kuten jo aiemmin sanoin, mielestäni veganismi on mahtavaa, ja meidän kaikkien tulisi vähentää lihansyöntiä ja miettiä omien tekojemme seurauksia. Vaikka olenkin tarkka siitä mitä syön, on ihan ok herkutella joskus. Jos musta tuntuu että haluan suklaata tai jätskiä, menen ja ostan sitä. En enää juuri himoitse roskaruokaa ja yleensä jos haluan herkutella, ostan tummaa suklaata, jätskiä tai pähkinöitä/marjoja kuorrutettuna jugurtilla/tummalla suklaalla tms. Musta tuntuu että olen vihdoin löytänyt tasapainon mun syömisessä ja elämässä yleensä. Voin herkutella jos siltä tuntuu ilman huonoa omatuntoa, ja voin skippaa salitreenin tuntematta pahaa oloa. Jos ulkona on nätti ilma, voin mennä juoksemaan salitreenin sijaan. Elmässä on kyse tasapainosta. Siinä ei ole kyse asioiden kieltämisestä itseltään, mutta siitä että löytää tasapainon asioiden väillä. Ja kuten jo sanoin, musta tuntuu että olen viimein löytänyt sen tasapainon. Ja se tuntuu mahtavalta.

4

And yes, my Snapchat story is always full of food pictures. You'll find me there as annaviljalyydia.
Ja kyllä, mun Snapchat story on aina täynnä ruokakuvia. Mut löytää siellä nimellä annaviljalyydia.

12 comments

  1. Tää oli kyllä todella mielenkiintoinen postaus kaikenkaikkiaan! Osasit hyvin kertoa ajatuksiasi ruoan suhteen. Oon sun kanssa samaa mieltä siinä, että jos syö ja elää pääosin terveellisesti, voi välillä nauttia ja herkutella. Ja jos ei tee mieli mennä treenaamaan, niin ei sitä kannata väkisinkään mennä. Näin säilyy motivaatio ja mielekkyys liikuntaan. :-) Mua alkoi erityisesti kiinnostamaan nuo sun mainitsevat banaanileivät. Saisinko ohjetta? 8)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi ihana kuulla! Niinpä, tasapaino elämässä terveellisen ruuan ja herkkujen, ja treenin ja levon välillä on hurjan tärkeää! Muuten käy helposti niin että hommasta lähtee into, tai sitä ei enää tehdä järkevistä syistä. Hehe mä teen ne aina tällä reseptillä: http://thegoodmorning.blogspot.fi/2012/12/banaanileipa-serving-suggestions.html?m=1
      Tosin olen tätä säätänyt vähän sitten aina itse, ja käytänkin pelkkiä kaurajauhoja, laitan joskus hieman vähemmän öljyä (tai käytän kookosöljyä), ja en laita vaniljasokeria :-D Ihan superherkku resepti, siihen jää koukkuun!

      Delete
    2. Mitä luulet, voikohan tuota leipää tehdä johonkin muuhun astiaan (tai perus uunipellille), kun ei tuota leipävuokaa satu olemaan? :s

      Delete
    3. Ehdottomasti voi! Mullakaan ei ole leipävuokaa, ja oon tehnyt ton yleensä kahteen semmoseen Iittalan Teema-neliökippaan. Taikina riittää niihin tosi hyvin, sitä on ehkä jopa hiukan liikaa? Kerran tein yhteen randomiin vuokaan, mutta siihen taikinaa taas oli hiukan liian vähän :-D

      Delete
  2. Olipas jännä lukea tätä – mulla on niin paljon samanlaisia ajatuksia ruoan suhteen! Tää oli tosi hyvä postaus :-)

    ReplyDelete
  3. Tosi kiva et jaksoit selittää näin hyvin sun ruokavaliosta ja muutenki aatteista siihen liittyen! Itseä kans on alkanu kiinnostaa paljon enemmän se et mitä tulee suuhunsa laitettua ja haluisin ainaki kokeilla vähän gluteenittomampaa ruokavaliota kun laktoosilliset tuotteet oon jo tiputtanu kokonaan ihan oman vatsan hyvinvointii ajatellen :Dd

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos, tää postaus oli tosi mukava tehdä! Ihanaa kuulla miten yhä useampi kiinnittää huomiota ruokavalioonsa, jee! :--)

      Delete
  4. "En syö prosessoituja ruokia" "Aloitan päiväni joka aamu makeuttamattomaan mantelimaitoon tehdyllä puurolla" Et sie taida tietää mitä prosessoitu tarkoittaa? :D

    Ristiriitainen teksti muutenkin. Paasaat ilmastonmuutoksesta ja syöt kymmenittäin kananmunia viikossa. Hmm.

    Teksti oli kyl muuten hyvä, kiva että aterioista oli kuvia ja jäi sellainen kuva että sie voit hyvin ruokavaliollasi :)

    Jos meet kylään, bileisiin tms. ni otatko sinnekin omat eväät mukaan?
    Entä millainen kouluruokailu teillä siellä Tartossa on? :) Sori jos oot kertonu näistä jutuista jo jossain postauksesta, löysin tänne demin kautta enkä koko blogia jaksanu selailla :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, arvasin heti tekstin julkaistuani että mantelimaidosta ja kananmunista/kanasta/kalasta voi tulla kommenttia :---D Mutta oot ihan oikeassa, mantelimaito on prosessoimattomasta ruuasta todella kaukana. Aloin käyttää sitä tossa viime syksynä, en oikeastaan tiedä edes miksi. Tein aina ennen puuroni veteen ja kahvin join mustana tai pienellä tilkalla maitoa. Jotenkin mantelimaito vain eksyi ruokavaliooni ja jämähti sinne. Jep, se on todella prosessoitua, mutta menkööt nyt :-D

      Mitä kananmuniin tulee, niin olet oikeassa tässäkin. Kuitenkin kuten jo sanoin, tän hetkinen ruokavalio on mulle helppo ja toimiva. Virossa tofua ym ei ole joka kaupassa saatavilla (ja siitää päästäänkin taas tuohon prosessoitu vs prosessoimaton-dilemmaan), ja kananmunat sopivat myös hinnaltaan opiskelijabudjettiin hyvin. Muutos lähtee pienistä asioista, ja jo pienetkin muutokset auttavat. Oli se sitten yksi lihaton päivä viikossa tai punaisesta lihasta luopuminen. Totta kai ideaalitilanne olisi sellainen, jossa pystyisi käyttämään tuotteita jotka on lähellä ja luonnonmukaisesti tuotettuja ja ympäristölle ystävällisiä, mutta se tuppaa olemaan hieman ongelmallista. Lisäksi tästä päästään siihen, että onko oikeutta paasata ilmastonmuutoksesta, jos edelleen ostaa kaupasta muoviin pakattua tavaraa, käyttää autoa, lentää lentokoneella jne. Kaikki pienetkin teot auttavat ja sen takia paasaan ilmastonmuutoksesta, teen kuitenkin joka päivä valintoja joilla pyrin vaikuttamaan maailman menoon. Vaikka syönkin huomattavasti enemmän kananmunia kuin keskiverto suomalainen :—D

      Ja kiitos paljon! Tykkään kuvata mun ruokaa, sillä se on myöhemmin hauska katsoa miten ruokavalio on muuttunut :-D Ja mahtavaa että se välittyy sinnekin, että mulla on hyvä olla!

      Ennen raahasin omat ruuat mukaan kylään ja jopa bileisiin (mikäli en juonut alkoholia), nykyään menen vähän fiilispohjalla. Joskus otan omat eväät, joskus otan sen päivän vähän rennommin syömisen osalta. Lisäksi olen oppinut soveltamaan mun ruokavaliota tosi hyvin ja löydän melkein aina ruokaa kemuista kuin kemuista.

      Tarton kouluruuasta en osaa paljoa sanoa, sillä en ostanut sieltä ruokaa koko vuonna paria hedelmää ja smoothieta lukuunottamatta. Olen kuitenkin aina tsiigaillut mitä kamut on sieltä löytynyt, ja tarjolla on yleensä kanaa, kalaa, punaista lihaa tms. joko kastikkeessa tai uppopaistettuna, juustolla täytettynä tai jotain vastaavaa. Lisäksi on riisiä, perunaa tai ohraa, ja aika usein joku kaalisalaatti. On siellä joskus ollut myös jotain uunivihanneksia jos oikein muistan. Ihan perus safkaa siis, mutta ei ihan sellaista jota syön. Siksi päädyin heti alusta asti tuomaan omat ruuat niin tiedän mitä syön, ja lisäksi se tulee ehkä hieman edullisemmaksi. Lisäksi sieltä löytyy leivoksia, älyttömästi suklaata, joskus jotain pilkottuja hedelmiä/vihanneksia rasiassa, hedelmiä ja jotain kiisseleitä. Ei siis mitenkään erityisen terveellistä tarjontaa, joka on todella harmillista.

      Nyt syksy tuo vähän haastetta, sillä maanantait ja tiistait koulua on 8-18, ja keskiviikko ja torstai on 8h päiviä, tosin niissä on molemmissa 2h hyppäri päivällä (ja luojan kiitos perjantai on vapaa). Joudun käytännössä raahaamaan kaikki muut ruuat paitsi iltapalan mukaan koululle, ja joudun tosissani miettimään mihin väliin salitreenit lykkään... Kassi-Alma tekee siis taas paluun, sillä viime vuonnakin raahasin aina ruuan lisäksi salikamat kouluun, haha. Ja en itse asiassa ole kertonut näistä jutuista mitään, joten kiva kun kysyit ja eksyit tänne! :-D

      Delete
  5. Todella hyvä postaus ja huomaan, että oot nähnyt vaivaa tämän postauksen eteen:)!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi kiitos! Haluan julkaista laadukasta, asiaa sisältävää materiaalia ja tehdä kaiken viimeisen päälle, joten hienoa jos sen huomaa! :-)

      Delete

© 2avlt5. Design by FCD